Metro

JD Stål fungerer ofte som backup for stål- og entreprenørvirksomheder i forbindelse med store anlægsopgaver i København. I forbindelse med metrobyggeriet har JD Stål leveret stål og smedearbejder til mange forskellige underleverandører til metrobyggeriet – herunder til CMT. -Vi fik den første ordre fra en italiensk underleverandør allerede i 2011. I 2012 var vi med fra første spadestik og stod for sammensvejsningen af armeringsburene til pælefundamenterne på alle 21 pladser, hvor vi arbejdede på fire stationer af gangen. Det var en kæmpeopgave, husker Morten Jensen, der er medejer og daglig leder af JD Stål.

Senere da der skulle udgraves til stationer og skakter stod JD Stål for stålafstivningen til sekant væggene. Et arbejde der blev gentaget og rykket nedad 4-5 gange afhængig af stationens dybde. Genbrug af stålkonstruktioner En del stål er kommet retur efter brug og er blevet ombygget til genbrug på JD Ståls værksted på Refshaleøen. – Vi har lavet og opfundet masser af midlertidige konstruktioner i skakterne i form af afstivninger, værn, trapper, branddøre og kranfundamenter til tårnkraner. Nu er vi i gang med at fjerne dem og erstatte dem med mere permanente løsninger. Sideløbende har vi også udført service og vedligehold på de store boremaskiner herunder løftearbejde. Det er værd at huske på, at det ikke er en engangsforretning, når man medvirker i de store infrastrukturprojekter, for lederne rykker videre til næste opgave, siger Morten Jensen. JD Stål er allerede i gang på Frederikssundsbroen og forventer at medvirke i flere store infrastrukturprojekter.